Kino Domowe Hi-End

Kino w domu | Ustawienie glosnikow | Projektory | Rezonanse pomieszczeń
Formaty obrazow
 | Kino Domowe Hi-End

Myślenie o Home Theatre często sprowadza się do rozwiązania problemów dotyczących właściwych podłączeń odpowiednich głośników i otrzymywanych efektów dźwiękowych wpływających na percepcję zgromadzonych słuchaczy.

  • A jakość brzmienia?

  • Wierność naturalnym ideałom?

  • Właściwa precyzja i rzetelność dźwięku?

Te wszystkie walory dla przeciętnego słuchacza systemu dookólnego znajdują się na dalszym planie. Są jednak audiofile o szerokich zainteresowaniach, których podnieca zarówno myśl o nowej płycie znanego artysty, jak i ekscytująco nagrane i przekazane efekty. Zaczynają się więc poszukiwania odpowiednio dobrego zestawu, drogiego, ale i bardzo wyrafinowanego. Miarodajne i wpływowe źródła - pisma zajmujące się techniką audio - nie stronią od wartościowania; sprzęt sygnowany marką Proceed zdobywa ogromne zaufanie. Brytyjski Hi-Fi Choice uznał zestaw tej firmy za doskonały ustępujący jedynie perfekcyjnym kompletom - m.in. systemowi opartemu na legendarnym procesorze EAD Theatre Master, a amerykański Stereophile w numerze "Recommended Components" stwierdził, że przedwzmacniacz z procesorem wart jest umieszczenia w najwyższej klasie jakości.
Proceed nie jest firmą nową - tą nazwą sygnuje produkty Dolby Surround Madrigal Audio Laboratories, doskonale znana z high-endowego sprzętu Mark Levinson.
Zbudowanie systemu zgodnego z wyobrażeniami konstruktorów Proceed wymaga od przyszłego użytkownika wyłożenia niebagatelnej sumy 30.800 zł. Jest to najprostszy i najtańszy zestaw Proceed, co nie przeszkadza zaliczyć go do referencyjnych w świecie urządzeń Home Theatre. Mózgiem systemu jest przedwzmacniacz z procesorem PAV. Pięć końcówek mocy umieszczonych w dwóch obudowach wzmacnia rozkodowany sygnał. Rozbudowa zestawu Proceed jest oczywiście możliwa - np. pasywne subwoofery mogą być zasilane z oddzielnych wzmacniaczy, a większość końcówek mocy może zostać zmostkowana.
Centrum systemu zajmuje urządzenie pełniące funkcje procesora Pro Logic i klasycznego przedwzmacniacza. PAV, bo taki symbol nosi produkt Madrigal Audio Laboratories, pomijając solidną konstrukcję i mocną metalową obudowę, wygląda dosyć skromnie. Przełącznik źródeł i trybów pracy wykonano na niewielkich przyciskach, a rolę regulatorów pełnią dwa duże półokrągłe klawisze. Niewielki wyświetlacz informuje o ustawionym poziomie.
Włącznik sieciowy znajduje się na tylnej płycie przedwzmacniacza. Podczas użytkowania urządzenia w domu cały czas powinien być w pozycji „włączony", by elementy i podzespoły bez przerwy utrzymywały stałą temperaturę. Użytkownik uruchamia procesor delikatnym przyciskiem "stand by" na przednim panelu.
Dwa półokrągłe przyciski otacza pięć małych pozwalających zmieniać poziomy wszystkich kanałów (włącznie z subwooferem) oraz regulować balans. Czas opóźnienia może być zmieniony w zakresie od 15ms do 30ms.
Przełącznik źródeł podzielony jest na dwie sekcje. Sześcioklawiszową dokonuje się wyboru sygnału audio, czteroklawiszową przełącza się pomiędzy sygnałami audio-video (dwa magnetowidy, odtwarzacz płyt wizyjnych, telewizor). Kolejny, czteroprzyciskowy selektor różnicuje sposób, w jaki sygnał audio/video wydostaje się z przedwzmacniacza. "Main" oznacza zasilanie wszystkich wyjść słuchanym źródłem. "Remote" decyduje o pojawieniu się sygnału na specjalnym wyjściu - pozwala to na zasilanie odrębnego systemu, ewentualnie wykorzystanie do nagrywania. "Both" krzyżuje sygnały "Main" i "Remote". "Record" adresuje odpowiedni przebieg do pożądanych wyjść "nagrywających", pozwalając na rejestrację.

Wróć na początek stronyPAV


PAV - Idealne centrum sterowania systemem w cenie 14.300pln

Oprócz imponującego zestawu wejść i wyjść audio-video, PAV wyposażony jest także w gniazda służące do przełączenia pracujących wraz z nim końcówek mocy, by uruchomić je jednym przyciskiem (np. ze zdalnego sterowania).
Pilot zarówno rozmiarami, jak i kształtem przypomina miniaturową konsolę. Obsługuje nie tylko funkcje PAV, ale także odtwarzacza CD (również proponowanego pod nazwą Proceed). Zdalne sterowanie umożliwia również wprowadzenie kodów obsługujących inne urządzenia, niekoniecznie wyprodukowane przez Madrigal.
Niektórych zainteresowanych kinem domowym zdziwi zapewne fakt, że wszystkie, często skomplikowane informacje emitowane są przy pomocy skromnego wyświetlacza zdolnego, co najwyżej, kolejno pokazać ustawione wartości. PAV, jak większość przyzwoitych urządzeń AV, ma jednak możliwość dokładnego informowania użytkownika - poprzez monitor. Wówczas display i wszystkie diodowe informatory stają się wręcz zbędne i irytujące. Podczas oglądania filmu najlepiej jest po prostu odłączyć wyświetlacz - taką potrzebę zaspokaja PAV.
Jeden z przycisków na pilocie - menu, pozwala na wstęp do elektroniki przedwzmacniacza. Użytkownik może dowiedzieć się wszystkiego o ustawionych wartościach (m.in. włączone źródła, regulacja poziomu na głośnikach, balans, rodzaj sytemu dekodującego dźwięk) i oczywiście zmieniać.
PAV jest urządzeniem bardzo tolerancyjnym dla wszystkich, nawet nie najlepszych akustycznie, pomieszczeń. Słuchacz, po wybraniu miejsca odsłuchu powinien wykalibrować swój system, używając czujnika natężenia dźwięku (czujnikiem takim dysponuje, a przynajmniej powinien, każdy dealer sprzedający sprzęt Proceed). Programowalny EPROM przyjmuje wprowadzone wartości (przy takim samym natężeniu dźwięku dla każdego z głośników) jako poziom odniesienia (OdB). Jakakolwiek regulacja (np. kanału centralnego) odbywa się na podstawie ustawionego progu.


Ściśle wypełniona wejściami i wyjściami audio/video tylna płyta PAV

Standardową opcją PAV jest dobranie odpowiedniego trybu pracy głośnika centralnego. Do dużej kolumny centralnej trafia ten sam zakres częstotliwości (czyli całe pasmo) co do głośników głównych. Mały kanał centralny otrzymuje częstotliwości powyżej 120Hz. Trzecim trybem pracy dolby surround jest phantom, bez głośnika centralnego, w którym za dialogowe efekty odpowiedzialne są kolumny przednie.
Filtrowanie zastosowano również myślą o specjalnej sekcji niskotonowej. 80Hz (12dB/Okt) może być progiem, poniżej którego nie działa żaden z pięciu głośników - częstotliwości do 50Hz przetworzone są wtedy przez subwoofer (lub subwoofery).
Opisane funkcje to ważne, choć nie wszystkie opcje procesora ukrytego w przedwzmacniaczu PAV. Kalibracja poziomu sygnału wejściowego, ustawianie wzorcowego czasu opóźnienia pomiędzy głośnikami tylnymi i przednimi oraz kilka innych ukrytych w "menu" możliwości powodują, że niepozornie wyglądający PAV zaczyna odgrywać rolę mózgu w unerwionym i wrażliwym organizmie, jakim jest rozbudowany system dźwięku dookólnego.
Formalnością jest stwierdzenie, że przedwzmacniacz PAV otrzymał certyfikat THX.
PAV, również od strony technicznej, jest starannie opracowanym i wykonanym urządzeniem. Ścieżki wielu wrażliwych na zniekształcenia sygnałów audio i video krzyżują się wewnątrz przedwzmacniacza. Dlatego staranna izolacja, z dokładnym uziemieniem każdego źródła, stała się jednym z konstrukcyjnych priorytetów. Krytycznie obwody elektroniczne wykonano z użyciem metalizowanych rezystorów o tolerancji 1% oraz polipropylenowych i polikarbonowych kondensatorów. Zasilacz PAV zawiera nisko szumowy toroidalny transformator dostarczający prąd do trzech głównych sekcji: audio, video i obwodów odpowiedzialnych za wszystkie regulacje. Wymienione bloki izolowane są wszelkimi możliwymi sposobami, by interferencje mechaniczne i elektromagnetyczne były minimalne lub wręcz nie występowały. W przedwzmacniaczu umieszczono aż siedemnaście lokalnych regulacji napięcia zasilającego.

Kolmplet wejść i wyjść audio/video procesora PAV
  Wejścia Wyjścia
Audio Video Audio Video
CD1 2xXLR - - -
CD2 2xRCA - - -
Tuner 2xRCA - - -
Uniwersalne 2xXLR - - -
Magnetofon 1 2xRCA - 2xRCA -
Magnetofon 2 2xRCA - 2xRCA -
Magnetowid 1 2xRCA 1xSVideo, 1xRCA 2xRCA 1xSVideo, 1xRCA
Magnetowid 2 2xRCA 1xSVideo, 1xRCA 2xRCA 1xSVideo, 1xRCA
Telewizor 2xRCA 1xSVideo, 1xRCA - -
LD 2xRCA 1xSVideo, 1xRCA - -
"Main" - - 2xRCA, 2xXLR 1xSVideo, 1xRCA
"Remote" - - 2xRCA, 2xXLR 1xSVideo, 1xRCA
Głośniki tylne - - 2xRCA -
Subwoofer - - 1xRCA -
Głośnik centralny - - 1xRCA -

Wróć na początek stronyPRE


Urok klasycznego przedwzmacniacza za sumę 6.600pln

Uroda przedwzmacniacza PRE jest równie niezwykła jak wszystkich urządzeń spod znaku Proceed. Charakterystyczny jest niewielki, podłużny wyświetlacz i pół- okrągłe przyciski pozwalające na wykonywanie regulacji (zmiana siły głosu i balansu). Tłumik zmienia natężenie dźwięku oraz balans w 0.5dB krokach. Umieszczony skrajnie z prawej strony przycisk "Mute" wycisza PRE o -20dB (wskazanie -40 na wyświetlaczu). Tuż pod displayem użytkownik znajdzie jeszcze dwa przyciski - "Mono" oraz "Polarity" zmieniający polaryzację na wyjściu przedwzmacniacza, co pozwala lepiej dopasować pracę systemu do aktualnej odległości słuchającego od głośników.
Selektor źródeł wykonano na sześciu klawiszach. Sposób dystrybucji sygnału do gniazd wyjściowych i służących do rejestracji dokonywany jest poprzez przełączenie między pozycjami "Main" (źródło słuchane dostarcza sygnał do wszystkich wyjść PRE) a "Record" (pozwala na otrzymanie niezależnego sygnału na wyjściu "nagrywającym").
Dwa wejścia zrealizowano na gniazdach zbalansowanych. Również standardowe wyjście na końcówkę mocy zostało zdublowane parą XLR-ów. Uwagę zwraca opis jednego z wejść: tape 2/ssp. Tajemnicze SSP oznacza Surround Sound Processor i zwiastuje ścisłe koneksje PRE ze światem urządzeń dolby surround - nie przypadkiem przecież PRE sygnowane jest przez producenta marką Proceed. Wejście może pracować w dwóch trybach. Tape 2 oznacza gotowość do podłączenia klasycznego urządzenia nagrywająco/odtwarzającego. Ponowne wciśnięcie przygotowuje wejście dla sygnału z procesora.
Zdaniem konstruktorów Madrigal Audio Lab, zakodowany sygnał nie powinien przechodzić przez przedwzmacniacz, dlatego PRE (i dołączoną do niego końcówkę lub końcówki mocy) należy zasilić rozkodowanym (np. stereofonicznym) przebiegiem. W trybie SSP nie działa regulacja siły głosu i balansu, co umożliwia pełne kontrolowanie poziomu natężenia dźwięku za pomocą potencjometru siły głosu dołączonego procesora. Uruchomienie jakiegokolwiek innego wejścia powoduje powrót PRE do klasycznego trybu pracy (z działającymi regulacjami siły głosu i balansu). Elektroniczne obwody PRE są w pewnym stopniu podobne do podzespołów PAV. Większy nacisk położono jednak na testy odsłuchowe z użyciem dobieranych komponentów - selekcja i jakość m.in. metalizowanych rezystorów o tolerancji 1% oraz polipropylenowych i polikarbonowych kondensatorów przypominają, co podkreśla producent, przedwzmacniacze Mark Levinson 38 i 38S.
Natomiast zdalne sterowanie zdecydowanie przywodzi na myśl pilot PAV. Miniaturowa konsola wyposażona jest (oprócz funkcji obsługujących PRE) w klawisze dla odtwarzacza CD Proceed, środkową część pilota zajmuje sekcja przycisków przeznaczonych do zaprogramowania - jest to możliwe w kilku sekwencjach, dzięki czemu niewielka liczba klawiszy uruchamia bardzo wiele funkcji.

Kolmplet wejść i wyjść audio/video przedwzmacniacza PRE

  Wejścia Wyjścia
Audio Video Audio Video
CD1 2xXLR - - -
CD2 2xRCA - - -
Tuner 2xRCA - - -
Uniwersalne 2xXLR - - -
Magnetofon 1 2xRCA - 2xRCA -
Magnetofon 2, PDD 2xRCA - 2xRCA -
"Main" 2xRCA - 2xRCA, 2xXLR -

Wróć na początek stronyAMP 2 - AMP 3


Dwukanałowy AMP2 lub trzykanałowy AMP3 umożliwia zrealizowanie każdego systemu dźwięku dookólnego.

AMP 2 i AMP 3 - takie symbole noszą wzmacniacze mocy Proceed. Idea wielokanałowego systemu pociągnęła za sobą konieczność zbudowania dobrych i w wystarczającym stopniu odizolowanych końcówek mocy. Dwa lub trzy wzmacniacze w jednej obudowie pomagają zrealizować praktycznie każdy system. Wzmacniacze prawie nie różnią się wyglądem zewnętrznym. Po zdjęciu obudów znajdujemy wewnątrz dwie lub trzy, całkowicie niezależnie (łącznie z zasilaczami) końcówki mocy. Madrigal Audio Laboratories również w sprzęcie do Home Theatre lansuje koncepcję surowego, technicznego wyglądu swoich urządzeń. Metalowe, kremowo-szare obudowy, opatrzone minimalną ilością opisów i zawierające tylko włącznik sieciowy na przedniej płycie, wykonane są niezwykle solidnie. Właściciel AMP 2 lub AMP 3 może być przekonany, że jego urządzenia zaliczane są do produktów z najwyższej póki.
Każdy z zasilaczy AMP2 i AMP3 oparto na masywnym toroidalnym transformatorze (300VA) wspomaganym baterią kondensatorów o pojemności 42.000 µF na kanał. Radiatory, do których przykręcono 150-watowe zestawy tranzystorów mocy umieszczono wewnątrz obudowy. Górna, perforowana płyta dodatkowo pomaga wzmacniaczom mocy w oddawaniu ciepła. Duże możliwości prądowe pozwalają na wysterowanie głośników o nisko spadającej impedancji ta zaleta jest szczególnie istotna podczas przekazywania przez system dolby surround dynamicznych efektów dźwiękowych z dużym natężeniem. Rzeczywistą impedancję wyjściową wzmacniaczy udało się utrzymać na poziomie 0.05ohma.
Trzeba bardzo się postarać, żeby zniszczyć końcówki mocy Proceed. Zabezpieczenia czuwają zarówno nad pojawieniem się prądu stałego na wyjściu, jak i nad zbyt wysoką temperaturą pracy urządzenia. Dodatkowo, przed każdym transformatorem umieszczono bezpiecznik dający użytkownikowi pewność, że zasilacz wyjdzie cało z ekstremalnych, dla wzmacniacza, sytuacji.
Madrigal poświęca wiele uwagi zbalansowanej drodze sygnału. Wszystkie produkty Mark Levinson i Proceed pracują w tym systemie. AMP 2 i 3 nie są wyjątkami. Każda końcówka mocy oprócz analogowego wejścia RCA (single-ended) zaopatrzona jest w wejście zbalansowane XLR. Wyboru pomiędzy wejściami dokonuje się miniaturowymi przełącznikami umieszczonymi tuż przy każdej parze gniazd. Zbalansowany sygnał tłumiony jest o 6dB, co pozwala na zrównoważenie napięć na obydwu rodzajach wejść. Teoretycznie umożliwia to np. wykorzystanie jednego kanału zasilanego przebiegiem zbalansowanym i dwóch sygnałem standardowym - jednak taką sytuację można uznać za ekstremalną, należy więc przyjąć, że nie zdarzy się w dobrze zaplanowanym systemie.
Producent podkreśla, że moduły wejściowe zawierają obwody podobne jak w przedwzmacniaczach Mark Levinson 38 i 38S, a elementy bierne zostały wnikliwie dobrane za pomocą skomplikowanych pomiarowych i odsłuchowych testów.
Masywne gniazda do podłączenia zespołów głośnikowych są podwójne dla każdego wyjścia - wyposażenie pomyślane dla bi-wire. Tylna płyta uzupełniona jest portem komunikacyjnym pozwalającym na włączenie wzmacniacza (lub wzmacniaczy) pilotem przedwzmacniacza.
Jak rasowy wzmacniacz mocy, AMP 2 może zostać zmostkowany co znacznie zwiększa moc i wydajność prądową i oczywiście drenuje kieszeń, zmuszając do kupna kolejnych końcówek.
Niewielki znaczek w lewym górnym rogu obudowy informuje, że zarówno AMP 2, jak i 3 otrzymały certyfikat THX. Wymaganie dotyczą m.in. niskiego poziomu elektrycznego szumu (umożliwiającego dobry odbiór cicho zarejestrowanych fragmentów nagrań), braku mechanicznych szumów (takich jak przydźwięk z transformatora), odpowiednio dużej mocy, płaskiej i szerokiej charakterystyki częstotliwościowej oraz stabilnej pracy z każdym rodzajem zespołów głośnikowych.

Podstawowe dane wzmacniaczy mocy
  AMP 2 AMP 3
Moc znamionowa 150 W na kanał (8Ω, RMS 20Hz..20kHz, 0,1%THD)
Charakterystyka częstotliwościowa 20Hz..20kHz (±0,1dB)
Odstęp sygnału od szumu 80dB
Pobór mocy [W] 140 210
Masa [kg] 21,4 27,7
Wymiary [mm] 430x120x400
Cena [zł] 6600 9900

Źródło: Grzegorz Rogóż; High End Home Theater; Audio; grudzień 1996; strony 27-32